söndag 16 juni 2013

Apjobbiga backintervaller


 
I sommar kommer det att vara utomhusträning och styrketräning i gymmet som gäller för mig. Högsommarschemat för gruppträning på mitt gym var inte mycket att hänga i julgranen. Om man inte gillar spinning, indoor walking eller body pump. Jag kan köra såna pass någon gång då och då, men blir det för ofta blir jag otroligt uttråkad.
 
Så uteträning alltså. Löpning har stått på reportoaren dom senaste 4 åren. Den klassiska varianten med rundor på 5 km eller 10 kilometer. Men för att peppa mig och ta löpningen till en ny nivå så har jag bestämt mig för att börja med fartlekar och intervaller. Och för att inte bli uttråkad... :)
 
Idag hade jag bestämt mig för backintervaller. Och varför ta en liten backe på elljusspåret när man kan ta en f.d. slalombacke?! :) Ingen jättestor slalombacke men i alla fall.
Målet var att springa uppför backen 5 gånger. Vilket visade sig vara en aning ambitiöst. Den där jädrans backen var betydligt drygare och brantare än jag trodde. Dom två brantaste partierna i backen syns inte på bilden, dom är bakom den översta lilla knixen.
4 gånger tog jag mig upp, och då var jag tvungen att gå dom sista metrarna. Pissigt apjobbigt var det! Fy sjutton alltså.
 
Men jag antar utmaningen, och nu är mitt mål att innan sommaren är slut så ska jag orka 7 intervaller under ett träningspass. Wish me luck! :)

4 kommentarer:

  1. Härligt! Det kommer du att klara. För mig är det bara promenader som gäller uppför Vallsberget, att orka jogga upp känns som en bit bort än, men promenaderna är också grym träning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allvarligt? Jag skulle aldrig komma på att jogga uppför Vallsan! :)
      Förstår att promenaderna är bra träning! :)

      Radera
  2. Jag tror på dig! :) Helt klart kommer du att klara det!

    KRAM

    SvaraRadera